16 feb. 2008

Ursprung

Mitt ursprung har många förundrats över i tid och otid. Men nu kommer den glada sanningen, så vet ni det. Först och främst: Kommer ni ihåg korsningschemanen från högstadiet och NO-lektionerna?! Bra! Min pappa är från Argentina, han har bruna ögon och näst intill svart hår. Min mamma är helsvensk (med valloner i släkten) har blåa ögon och brunt hår (svenskt brunt). Min farmor är från Sicilien, hon hade också bruna ögon och mörkt hår. Min farfar i sin tur hade mörkt hår och BLÅA ögon. Det innebär enligt korsningschemat att min pappa med sina mörka anlag frå ett stort B, men sen har han också fått anlag för ljusare drag, dvs ett litet b, det bildar Bb. Stor B och litet b. Min mamma har två små b:n eftersom varken hennes mamma eller pappa har mörka ägon (blåa). Det bildar bb. Så om man nu korsar dessa så brukar de stora B:n övervinna de små, eftersom de är dominanta, i 75% av fallen, men det finns fortfarande en chans på 25 % att avkomman kan få blåa ögon i en sån här kombination. Och lyckligtvis (?!) så fick jag de där 25% procenten. Mina syskon fick alla brunt hår och alla förutom Marcel fick bruna ögon (han fick gröna). Så där har ni förklaringen.

Och anledningen till att min farfar hade blåa ögon kan sägas var att han hade en mamma från Frankrike och en pappa från England, Så om man ska ra detta ytterligare ett steg längre så innebär det att jag är väldigt internationell och lite fransk av mig, vilket jag ofta brukar nämna när jag berättar det här för folk.

Så så är det. Frågor?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Salig blandning där du. Kul att ha lite annorlunda släkt och inte vara en "vanlig svensson" =)

Unknown sa...

ja, sant. Fast ibland så vore det nog enklare att vara det ändå;D