Visar inlägg med etikett la france. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett la france. Visa alla inlägg

11 juli 2014

JE LE VEUX / I DO





Last week-end Erica, Jules and I left a rainy Paris for Le Vaumin and the wedding between Rosaleen and Pierre-Francois. R met PF when the 3 of us were studying french at La Sorbonne back in 2007. What started off as a flirt 6 1/2 years ago resulted now in a wedding invitation and a wonderful week-end on the french countryside.
My partners in crime for the week-end; Erica and Jules on our way to Le Vaumin. 
Waiting for the clams by the pond. 
At the dinner table I noticed to my surprise that I was going to sit next to Jean-Baptiste Isabelhis last name was Isabel. I could not stop asking questions and apparently he had family from Spain and it is a common thing there to take first name as last names? Imagine if we were to get married...

Then we danced till late in the morning when I got set up with a young french guy by his parents (#1?!). I got his name and his home adress (#2?!) on a little note. But that's another story. 

16 maj 2014

5 questions to a professional Don Juan

Sélim Niederhoffer is your perfect french seducer. He runs the website Artdeseduire.com and knows a great amount about flirting, le jeu de la seduction and parisian men. I asked him if he wanted to answer a few questions regarding my last posts about parisian men and he replied that he'd be happy to.  

1. Do you agree with the statement that parisian men like to talk a lot? 
No, not really, I know a lot of Parisian men who would be happy to shorten the dating process and to talk less !  

2. How would you say parisian men/women reflect upon infidelity in general? 
You can find two main sides about infidelity : the ones who know it is necessary and is not a problem as long as it remains a rare thing, and the ones who strongly condemn it. And then, the worst people, the ones who can not choose side : they say they are against infidelity but tolerate it when they commit it ! The divorce ratio in France is 1/3 (one mariage out of three finishes with a divorce), when it is 1/2 for Paris...  

3. If you were to give advice on how to best pick up a frenchie in Paris, but instead of giving it to men, it’s for women, what would that be?
Smile girl ! Love yourself, be selfconfident, be willing to try new things, and be ready to date men who will not commit !  

4. What does a feminist stand for in your opinion ?
Feminism for me is good  when it is used for fighting good battles : violences against women, excision, education, salary gap. I want my mother, my sister and my girlfriend to enjoy the same rights at work as their male counterparts... but I am fed up with everyone spending their time complaining. Things are changing, slowly, so let's be patient and let's all work together. PS : I read about an article about Sweden forcing little guys to pee sitting like girls, it made me laugh. This is a typical case of feminism going too far ! 

5. Last word, is there something you’d like to add to the conversation?  
I must confess I really liked your articles about dating a Parisian guy (which I am not, I was born in Strasbourg !), and I will be glad to continue this conversation with you on my personal blog, selimniederhoffer.com ! 

Sélim is sharing dating tips for men on www.artdeseduire.com on a daily basis.



 Do you agree with Sélim? Disagree? Leave your comment below!

31 jan. 2013

När Vinterisen ligger kal så finns du kvar

Hej och godmorgon! Och ursäkta för tystnaden. Jag har lidit av post-tentasyndrom och gjort alla saker och träffat alla jag inte hunnit med att träffa eller göra under ett par veckors tid. Här är mina nya kort som jag tog igår, jag presenterar ze bitch. Ja, man fick ju varken le eller blunda så jag gjorde något mellanting och fick som resultat en riktig salope-min. Men nu kommer jag få franskt security number iaf, det var på tiden!

8 jan. 2013

21 anledningar till Paris / 21 reasons to go Paris

Ok folks, så här ligger det till. Som så många andra gånger förr så diskuterade jag och mina svenska väninnor häromdagen svaret till frågan varför vi egentligen bor i Paris, och varför vi valt att stanna kvar här såpass länge som många av oss nu faktiskt gjort. Så jag tänkte vi kunde börja med en följetång här på le blog. Om varför man bor i Paris. Tout simplement. 

  Anledning nr. 1  
Först ut är L'eclair au café. Kanske ett av de enklare franska bakverken men himmel så gott. Jag är ingen poet så jag ska inte försöka beskriva dess innanmäte som något ljuvligt och knaprigt på samma gång, jag säger bara: ät dem som en varmkorv och du blir lika mätt och belåten som om du faktiskt hade ätit en (förutsatt att du gillar kaffe förstås).
*Me and my swedish friends here in Paris often discuss why we've chosen just this particular city to spend our lives in for the past 4 to 5 years. I thought I'd list the 21 best reasons I came up with to why one should live here. So here we go with Reason nr. 1: Eclair au café. It doesn't look much for the world but if you give it your heart and eat like you would eat a hot-dog I'm sure it will thank you enough by letting you be full for a couple of hours after.

21 mars 2012

Fem snabba bästa / värsta med att bo i Paris

Så har jag nu kommit fram till några punkter på min bästa/sämsta lista m. Paris (allt är inte guld som glimmar)

Det värsta: 
  • De otroligt långa köerna i alla matäffarer, de små rulllbanden som gör att alla varor inte ens får plats och att kassörskorna måste vänta pa att folk packat ner sina saker innan de börjar med nästa kund. 
  • Att det är så otroligt mycket folk i tunnelbanan så att det ibland känns som om luften ska ta slut, eller att man svettas ihjäl. 
  • De hemlösa. Trots all flärd och lyx som Paris ger sken av så kan man ibland få för sig att man befinner sig i ett U-land. Det finns så otroligt många uteliggare i Paris, familjer, ungdomar i min ålder; man ser dem i metron, i parkerna, på gatan i minusgraderna på vintern och får sig alltid en frågeställare  plus lite ont i magen. 
  • Priserna! Mon dieu vad saker och ting är dyrt här, från hyran där man betalar cirka 37euros/m2 till matäffaren där ett kilo tomater kan kosta upp till 2.99E/kilo.
  • Männen, oh männen. Det värsta för att många av dem tycker otrohet är ett effektivt sätt att antingen göra slut eller att komma på att man faktiskt fortfarande älskar sin flickvän. Hur resonerar dom egentligen? Hallucinerande.     
     Bonus värsta: Så långt från Sverige, läs: mamma och alla syskon. 
Det bästa: 
  • Folk är hövliga och artiga och håller upp dörren åt dig i metro-utgången och säger merci när du gjort detsamma och hjälper dig ofta om du tappat något på gatan och springer ikapp och ger dig det. 
  • Maten. Mmm, här sparas det inte på efterrätter, apéritif eller förrätter, vardag eller fest, en liten sallad, soppa,youghurt eller kaka piffar upp middagen väldigt snabbt, man äter mycket i etapper här nämligen. Och osten, osten kära vanner.
  • Uteterasserna, kaffe, vin, eller varför inte en bière pression i sommarvärmen på någon av alla de härliga caféerna? Det finns en speciell i Le Marais som jag tillbringat extra många timmar på i sällskap av goda vänner, Le Progrès
  • Att världen liksom blir lite mindre och mer lättillgänglig när man bor i en så stor och internationell stad som Paris, att här har en pot-purri av människor samlats av en miljon olika anledningar, med olika bakgrunder, kulturer och erfarenheter- det gör det så otroligt spännande. Vid vissa tillfällen har jag känt att jag befinner mig på exakt rätt plats vid exakt rätt tillfälle, och jag vill tro att det har något med staden jag befinner mig i med att göra.
  • Männen; jag vet att jag precis inkluderade dem på värsta-listan men det kan inte hjälpas, trots deras brister och felsteg förblir de allra flesta charmiga, artiga och stiliga som jag tyckte att de var redan i början av min Paris-vistelse! Man har bara lärt sig att skilja agnarna från vetet lite snabbare. 
 Bonus bästa: Vädret! Kortare och mildare vinter och längre och hetare sommar!