17 dec. 2013

Frågor om att flytta till Paris/Frankrike

Hej igen ! Får så himla mycket frågor och funderingar kring hur man gör för att flytta till Paris, för att hitta jobb osv. Har skrivit två inlägg om det tidigare; ni hittar dem i högerspalten. 


Gula trädet på Rue des Archives/Rue de la Perle. 

Har just hittat din fina blogg! Jag har, helt själv och utan mer än väldigt basic franskakunskaper, bestämt mig för att flytta till Paris i vår och plugga franska och jobba. Har du någon aning om hur lätt/svårt/omöjligt det är att få t.ex café - eller butiksjobb om man knappt pratar språket? Är det bara att åka ner och lämna CV eller är det bättre att söka barnvaktsjobb? Jag tänker att ett socialt jobb måste ju vara bästa sättet att praktisera den franska som jag lär mig på kursen! Ha det fint!
-Tilde

Hej Tilde! Ja du, alla som jag känner som bott i Paris har fått jobb vid ett eller flera tillfällen. Jag skulle sikta på att söka jobb någonstans där det finns mycket turister för ett café, de uppskattar att man som svensk har engelska som "andraspråk", föreslår också att du gör ett CV på franska så det blir mer lättförståeligt för dem, även om de kommunicerar bra på engelska så föredrar de flesta tror jag när det är skrivet på deras modersmål. Jag började med barnvaktsjobb, fick senare restaurangjobb som jag fick sparken från men det var mest för att jag var typ den klumpigaste servitrisen och så himla nervös, och senare på ett café. Och ja tror verkligen att ett socialt jobb där du ständigt är i kontakt med andra människor är bättre än att jobba med en två-åring som knappt kan 10 ord - detta var mitt fall. Lycka till med flytten och hör av dig om du behöver hjälp med något mer!

hejehj! jag tänkte åka till paris i vår och plugga på sorbonne men är lite kluven ang kurserna. hade gärna jobbat om möjligt vid sidan av skolan men man ska ju hinna hitta på roliga saker också. hur många timmar i veckan läste du? behöver man sitta mycket med studierna hemma, utöver timmarna i skolan ? kram Lotta!

Hej Lotta!
Jag läste tror jag om jag minns det rätt mellan 10-15h / vissa veckor fler beroende på om jag hade fonetik och/eller föreläsningar. Så hann med barnvaktsjobb på 10h/vecka plus utgång och turistiga saker. Lätt som en plätt. Lycka till!


Hej! Jag är lite intresserad av att flytta till paris en period, men jag hittade ingen email adress till dig. Tar gärna del av alla tips jag kan få :) Jättefin blogg, gillar den verkligen. Kram Helena 

Hej Helena!
Hoppas du kollar in högerspalten med mina två flytta till Paris inlägg- hör gärna av dig om du undrar något mer. 

Desamma gäller er andra, tänker att jag kan svara så här i ett inlägg så blir alla svar åtkomliga för alla... Ha en fin dag. 

Inga kommentarer: