31 aug. 2009

Parisares (fransmännens?) ovilja att stanna vid grön gubbe

Faites attention!

Herregud. Det här med fransmän och trafikregler alltså. Vet de överhuvudtaget varför det finns trafikljus? Imorse när jag skulle till Monoprix för att handla så skulle jag gå över övergångsstället vid Avenue Parmentier/Rue Faubourg du Temple och det var hela tre bilar som körde mot rött ljus (för oss fotgängare var det alltså grön gubbe som vanligtvis indikerar:varsågod och gå). Jag kan inte låta bli att bli lika förvånad varje gång, men det är som de tar sig rätten och risken att bara köra. Tänk om det finns de fotgängare som inte tänker på det, som bara går för att det är grönt, som vi gör i Sverige typ. Hur många skulle inte då bli överkörda?  Hur lätt som helst att bli påkörd här ju, man kan inte lita på bilisterna i Paris. Jag vet inte om det är bättre ute på landsbygden, men jag skulle inte tro det. Jag brukar i alla fall lyfta på armen lite argt och försöka kolla de i ögonen och visa att jag undrar vad de tänker på. Lite sydamerikanskt kanske, lite temperamentsfullt. Men jag hoppas det får dem att känna sig dumma i alla fall.

Inga kommentarer: