4 sep. 2011

Les bien-aimés / The Beloved



Igår var jag på bio och såg Christophe Honoré's nya film, och jag måste säga att jag föll lika snabbt för den som jag för 4 år sedan föll för "Les Chansons d'Amour". Sen dess har jag sett ett par av hans filmer och jag beundrar verkligen hans blandning av sång, den upprepade sagan om omöjlig och hopplös kärlek, hur han behandlar ämnen som homosexualitet och död. Det går att skriva ett flera sidor långt utlägg om denna vackra lilla skapelse; om Mastroianni's fantastiska skådespelarinsats - denna gång vid sidan av sin mor, om hur han använder sig av starka och vackra kvinnor och ger dem betydande och stora roller i många av sina filmer, om hur han beskriver ögonblicklig och oförklarlig kärlek, svek och förlåtelse o.s.v. -  Men det skulle ta för lång tid... Så ni måste se den när/om den kommer till Sverige, på engelska heter den The Beloved, och den kom ut här för ett par veckor sedan så i norr kanske den släpps om ett halvår?
* I went to see Christophe Honoré's new film last night and I must say that I was happily surprised that it was just as good, maybe even better, as Les Chansons d'Amour that I saw a couple of years ago. I love his mix of the big questions in life, how he give big and important roles to the female actresses, the songs, how he treats subjects as homosexuality and death, betrayal and forgiveness. Go and see it in Paris my friends. In english the title is The Beloved, allez le voir!

Inga kommentarer: